söndag 27 mars 2011

Nu har matte varit hemma ett tag

Vart tog tiken vägen? Matte kom hem med en massa blommigt tyg från Indonesien. Och någonstans där borde den där BaTiken funnits! Men inte, det luktade te i hennes väskor :-(.


Husse är lite underlig, han säger att han går kurs i hur man söker, det är ju hur lätt som helst. Det är bara att lyfta nosen och så vet man om det är lönt att leta upp en sån där figurant. Luktar det korv Leta! Luktar det levergodis, sök lite slöare. Så att du lär upp figuranten att ha bra godis. Sen tycker han att jag ska springa omkring med en läder bit i munnen när jag hittat figuranten. Varför då??? Ge mig godis direkt! Och husse har ingen aning om hur man söker - det är väl därför han går på kurs? Så att jag kan lära honom.


I dag är det sommar. Fast jag vet inte om det är någon skillnad från igår. Det är fortfarande mycket snö i skogen och skidåkarna far omkring i full fart. Det luktar väldigt intressant i snödrivorna - kanske är det BaTiken!


Visst är tröjan snygg. Jag har fått en till i Tweed, det passar väl en en Field med en Engelsk mor :-). Om någon vill ha en likadan så får ni prata med gammelmatte Moni. Det är skönt med tröja när man sitter i en kall bil eller i solen för den delen.

En annan sak vi håller på med JÄTTEMYCKET är att nosdutta - tvåbeningarna håller ut handflatan för att visa att dom har godis och då ska man springa dit och dutta med nosen mot handflatan. Det är ju enkelt då vi är ute, men inne är det ju rena tortyren för när man duttar kan det hända att man får en elektrisk stöt i nosen, husse kallar det statisk elektricitet (?) och säger att det beror på vintern, att det är så torrt i luften. Men nu är det ju sommartik - eh sommartid - så då ska det nog bli trevligare att nosdutta.






När jag tänker efter så är det en av mina favoritsyssesättningar - att nosdutta - särskilt på mattes näsa.

2 kommentarer:

Norma sa...

åh va roliga saker du får pyssla med!

nosduttar gör jag med matte oxå, både på små lappar, händer, stickor mm.
men ibland sitter det lappar på skåp och lådor och då ska tydligen de nos duttas oxå ...
visst är mattar och hussar konstiga ibland ?
nosgnugg från Norma

Maxfield sa...

Vad rolig kurs husse går.. Tur att han har dig som hjälper till så mycket!! Nosduttning klarar vi nog inte här.. för vi har så många hundar och alla "duttar" automatiskt när det vill "ha" något... :)