fredag 12 juni 2009

En intensiv dag

I dag har det varit mycket att stå i. Först var det morgonpromenad i dimma, och så den vanliga förmiddagsvilan.
Sen ville husse att vi skulle ut och leta mygg. Vi åkte till ett ställe som heter Grössjön. Blött sumpigt, skuggigt kort sagt ett utmärkt myggställe. Så fort vi stannade till kom myggen surrandes, något irriterande!
Efter myggletningen så fick jag åka hem och vila. Husse åkte iväg och gömde min älgklöv. När vi hade ätit så for vi iväg och letade rätt på den, det var ett långt men lätt spår idag. Nästa gång hoppas jag att det blir lite mer utmaning. Det roligaste med Viltspår är nog att gräva ner klöven. Förstår bara inte hur husse kan hitta den igen, varje gång!
Jag har förresten blivit av med kragen nu och svansen mår också bra.

4 kommentarer:

Lova sa...

O vad skönt att du är frisk igen!! Å så är du ute och letar klövar i skogen? Undrar varför djuren går och tappar bort sådana hela tiden och din husse med!? Jag har aldrig varit med om det. Myggor - huff.. det har jag inte sett så många än men flugor! Dem försöker jag fånga! Det är kul.

Lotus & Jojje sa...

ja visst är det konstigt, här tappar djuren sina klövar med :0)
men jag har sett vart de tar vägen, i våran frys ! hmm konstigt .
Skönt att du är piggare nu.
svansviftningar

Ville sa...

Skönt att höra att du mår bättre!

Myggor är ganska svårfångade tycker jag. Då går det lättare med myror. Fast det gäller att svälja snabbt, för annars kan de hinna bita en i tungan, och då är de väldigt svåra att spotta ut...

Det var roligt att träffa din matte i helgen, men jag blev lite besviken över att du inte var i resväskan den här gången heller. Du kan väl träna lite på det här med väskor? Du är ju så bra på att spåra redan, så nu kan du väl koncentrera dig på väskor lite, så att du kan komma och hälsa på?! Jag kan visa dig hur man öppnar blixtlås när du kommer. Börja träna så här:

1. Ta ett snabbt men absolut ljudlöst skutt i väskan.

2. Dra över dig en tröja eller vad som nu finns i väskan att gömma sig under.

3. Ligg blixtstilla och så platt du bara kan. Kontrollera att svans, öron och överläppar inte är synliga.

Lycka till!

Fixa sa...

Vad bra att du mår bra med svansen nu Nelson! Leta mygg låter uhhh! Jag mötte några i Provence de var inte kul. Vad duktig du är att viltspåra! Din husse får lägga svårare spår åt dig verkar det som:)