måndag 15 mars 2010

Slut på lovet och

Nu är vi tillbaka i Stan igen. Efter fyra  nätter på stugans golv, hela flocken. I Lövånger fanns det som vanligt obegrännsat med lukter. Älg, ekorre, rådjur, hare, flera sorters småkryp - möss och sånt - samt flera rävar.
Första dagen var det blötsnö, så efter någon timma utomhus så bar matte in mig i stugan, jag kunde nästan inte gå. Snön fatnade överallt i min päls, det var inte roligt!
De övriga dagarna var det bra väder och vi var t o m ute på Isen och sprang, husse och matte fuskar och använder skidor. Själv får jag pulsa på.

I Lördags åkte ut till Bjuröklubb, där såg husse en Isbrytare och matte lyssnade efter fåglar. När man är på Bjurön då är man så långt österut som det går att komma i Sverige, det är nästan så att Finland syns.

Spåren på bilden är därifrån.


Här är en bild på mig innan jag kommer in i bild, det gick åt många snöbollar för att få  EN bra bild av mig. Det här är inte den, den ska jag visa någon annan gång. 
I går var jag ute 4 timmar minst. Först två timmar när vi spårade en snöskoter, dom är lätta att spåra. Det blir ett platt spår efter baktassen på skotern. Och på det spåret är det hur lätt som helst att springa. Tyvärr springer skotern så fort att den är omöjligt att komma i kapp. 
Sen 2 timmar när jag var ute helt själv. Matte körde dammsugare(usch) och husse packade ihop alla saker, det är otroligt hur mycket grejor tvåbeningar behöver för att leva primitivt.

3 kommentarer:

Rosa sa...

Hej Nelson!
Jag vet hur det känns med all snö som bara fastnar överallt. Förra helgen var vi uppe vid vår stuga i fjällen nära Storlien och jag träffade min kompis Siva (Finsk spets), hennes päls måste vara gjord på något annat sätt än våra pälsar. Vi stack iväg upp i skogen efter lite olika spår men sen tröttnade Siva och gick tillbaka nere på isen, jag stannde kvar en stund till så husse fick komma och hämta mig med skotern. Det var ganska skönt att åka skoter tillbaka för jag såg ut som en stor
snöboll. Fråga din husse om det går att skicka med nån bild på den här sidan (min husse är inte så bra på sånt här). Jag har några kul bilder från lite skoteråkning och sånt. Ha det bra så länge hälsar Rosa

Anonym sa...

Hej brorsan-Nelson! Här i södra Finland (Ekenäs) lär vi ha mer snö än vad nån kan komma i håg. Jag njuter 24/7!!!
Fazu

Lova sa...

Så fin du är Nelson! Massor med päls! :) Nu smälter snön bort hos oss och matte är glad - jag med jag kan springa fort, fort!! Badat har jag också gjort men det gillade inte matte.. :)