söndag 7 december 2008

Dags att vila ut

Nu är det dags att vila ut efter en lång och krävande helg. Jag har varit på kurs igen. Ytterligare en valpkurs, förhoppningsvis den sista. Den här gången fick vi godiset utan en massa klick, så det gällde att vara uppmärksam så att det gick att lista ut när det blev rätt. Koppelträning är inte så lätt, Jag som brukar gå fritt i skogen, här gällde det att kolla så att husse inte hamnade efter, oj vad han går långsamt...
Sen tränade vi på att hypnotisera godisbitar. När man tittar på en godisbit tillräckligt länge utan att äta upp den så kommer det en godare bit från ett annat håll! 
Kursledaren  Kia tyckte att husse ska ha bättre godis!!!! INTE samma hela tiden.  Han ska ha mera fantasi - så att det blir roligare för mig - och så måste han leka mer. Vi ska ut och träna mera på att spåra, fick tips om hur man kan träna spår på vintern. Personspår kallas det visst.
I går vägde och mätte  Husse mig 17,5 kilo och 43-44 cm hög. Öronen är över 20 cm vardera. Så nu är jag nästan lika stor som Ville, även om han är äldre och är bättre på att busa. Många nospussar till Fixa som har blivit viltspårs champion. Nu gäller det för mig att få husse att förstå det där med lukter, så att jag också kan bli något. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken stor kille du blivit Nelson! själv vill jag nog inte veta vad vågen stannar på nu :0) Matte har köpt nåt dunder foder åt mig så jag får i mig det jag behöver, hon påstår att jag varit dålig att äta, tokiga matte!
Spåra människor är oxå kul, nu när snön sätter stopp för viltspår.
Ha det gott!!! // Lotus

Anonym sa...

Vad du vuxit Nelson!!
Stilig är du också! Just nu är jag inte så förtjust i mat.. så jag växer inte så mycket säger matte.
Bra att du fortsätter att träna husse och att den kloka människan sa till honom att ge dig godare godis!!! Såna människor vill jag också möta!!
Nospuss!! Lova

Fixa sa...

Vad du växer Nelson! Nu väger du nästan lika mycket som jag. Tack för alla goa nospussar, snygging:) Jo det var roligt att bli Champion så försök att övertala dina tvåbenta, för det är väldans kul att få spåra i skogen + att man får belöning när man hittar den goa klöven. Bra att någon säger åt din husse att du skall ha bättre godis. Mina tvåbenta fick med tillsägning på den biten så nu får jag bättre belöning;)Svansviftningar från Fixa

kingbrant sa...

Visst är det roligt och nyttigt att kursa för både fyrbenta och tvåbenta. Smilla tycker också det är kul att spåra, både människor och djur. Smilla har sista kurstillfället på måndag, sen är det uppehåll fram till mars.